top of page

PERSONA INTERVIEW MET XAVIER

Bij de ontwikkeling van persona’s heb ik in de onderzoeksfase verschillende kandidaten bij elkaar gezocht. Vooral mensen die binnen de doelgroep van EasyToys vallen en ervaring hadden met het winkelen bij deze of soortgelijke winkels. Hierin maakte ik vooral kennis met nieuwe mensen die via een online oproep contact met mij opnamen.

Maar de eerste aanmelding was voor mij een bekend persoon, waarmee ik meer dan twaalf jaar geleden kennis maakte. De jaren die volgden, trof ik de man in kwestie niet vaak meer, maar via sociale media waren we nog wel met elkaar verbonden. In eerste instantie was ik verbaasd over zijn aanmelding, omdat ik het simpelweg niet had verwacht dat hij zich zou aanmelden.

​

In die eerste paar seconden van verbazing realiseerde ik me al snel dat dit precies de kracht van een taboe is, met name het taboe op het kopen en gebruiken van erotische speeltjes en andere producten. Het voelde als een onverwachte confrontatie met iets bijzonders.

​

Maar een van de redenen dat ik dit project heb opgepakt, was om onder andere een taboe te doorbreken. En ondanks dat ik dat in elk betoog en iedere presentatie extra benadruk, voelde ik mij bij deze aanmelding toch een beetje verbaasd. En misschien is en blijft dat een gezonde reactie maar gelukkig nam die verbazing al snel weer af. Sterker nog, ik vond het juist extra knap dat de man in kwestie naar voren stapte en zijn verhaal wou vertellen ten behoeve van het onderzoek.

​

En de reden dat ik deze kwestie toevoeg aan het verhaal, is om te laten zien hoe in mijn ogen een taboe kan werken. Ongeacht dat je uitspreekt dat je deze wil doorbreken, kan je onbewust soms toch een vooroordeel vormen. En nu moet ik eerlijk zijn dat dit de allereerste aanmelding was en dat ik inmiddels al vele mensen heb gezien en gesproken. En de eerdergenoemde verbazing is in geen enkel geval meer naar voren gekomen. Desondanks heeft dat er wel voor gezorgd dat ik bewuster ben geworden over mijn standpunt en dat je je realiseert hoe snel een gedachte kan gaan.

​

En daarmee bedoel ik niet dat je verplicht bent om het van de daken te schreeuwen om het de hele wereld kenbaar te maken. Ik blijf daarin van mening dat iedereen het op zijn eigen manier kan aanpakken. Waarin je mensen tegenkomt die duidelijk open kaart spelen en waarin je mensen met een pokerface treft. En voor eventuele toekomstige erotiekwinkels ben ik dan ook sterk van mening dat we ook dit onderdeel van de doelgroep nauw moeten betrekken. En met ‘dit deel’ bedoel ik de mensen die de aankoop en het gebruik in hun eigen bubbel houden.

​

Kennismaken 
Zo ook de meneer die zich al snel aanmeldde op het contactformulier. Gezien de afstand en het tijdsbestek had hij de voorkeur om de vragen per mail tegemoet te komen. Enkele dagen later kreeg ik al snel het formulier met alle antwoorden binnen en kon ik aan de slag gaan met alle informatie. En om ook voor de lezer een duidelijk beeld te krijgen van deze persona, vroeg ik in het eerste gedeelte vooral naar de persoon zelf en wat hij daarover wou vertellen.

​

En om daarin wat concreter te kunnen communiceren, vraag ik iedere persona naar de naam die ik mag benoemen in alle verslagen. De betreffende man benoemde zichzelf tot MrX, alleen kwam dit niet volledig overeen met de opzet van de persona’s die later in beeld kwam. Daarop heb ik besloten om MrX in het verhaal te noemen als Xavier wat een aanvulling is op de benaming MrX. Xavier is geboren in 1970 in de prachtige provincie Gelderland. In de jaren die volgden heeft hij veel woonplekken mogen afvinken maar uiteindelijk toch teruggekomen op een centrale plek in het midden van het land. Zijn seksuele geaardheid benoemt hij als hetero - bischierig, wat in dit geval inhoudt dat hij zich seksueel aangetrokken voelt tot vrouwen en nieuwsgierig is naar het mannelijke geslacht.

​

Hij geeft aan ‘wel makkelijk’ over seksualiteit te kunnen praten. Maar benoemt direct dat daar een veilig gevoel voor nodig is. In tegenstelling tot jongvolwassenen tussen de twintig en dertig jaar oud, die er in zijn ogen veel makkelijker over praten. Hij benoemt hierin zijn eigen kinderen die geen of nauwelijks een taboe ervaren op het praten over seksualiteit.

​

En hoe dat komt? ‘’Ik denk dat dit komt door de tijd waarin ik ben opgegroeid. In de jaren 80 was er totaal geen openheid over je seksualiteit. Iets wat ik tot op heden toe ook wel ervaar bij leeftijdsgenoten.’’


Eerste ervaring 
Desondanks kwam bij Xavier daar tien jaar geleden verandering in. Hij stapte in zijn auto richting EasyToys. Om precies te zijn deed hij een online aankoop bij de toen nog kleine erotiek winkel. Vanuit zijn toenmalige woonplaats kon hij gemakkelijk heen en weer rijden om zijn bestelling op te halen bij de opslag.

​

Hij koos er op dat moment mede vanwege privacyoverwegingen voor om zijn aankopen online te verrichten, waarmee hij benadrukte dat privacy een belangrijke factor was bij het kiezen van een online webshop.

​

Inmiddels is daarin een kleine verandering te zien en heeft hij ook enkele fysieke winkels bezocht. ‘’Dat doe ik erg onregelmatig, soms een paar keer per jaar. Soms jaren niet.’’

​

Fysieke winkel 
Toch ben ik benieuwd waarom dan toch zijn lichte voorkeur uitgaat naar online winkels en of daar naast privacy, nog meer factoren voor zijn? Xavier geeft aan dat het ruime online aanbod een pré is. ‘’In een fysieke winkel is niet altijd alles aanwezig en waar ik woon is niet echt een fijne winkel om producten te kopen.’’

​

Maar daarin verweert hij de fysieke winkelbranche niet. Sterker nog, al snel volgen er een aantal sterke voorkeuren van zo’n winkel. ‘’Dan kun je beter het product zien. Kan je het eventueel voelen en kijken of de maat goed is. Indien nodig kan je ook om advies vragen bij een van de medewerkers.’’

​

En gezien mijn interesse in de fysieke winkels, ben ik verder benieuwd naar zijn kijk hierop. Waarop Xavier benadrukt dat ook de sfeer van zo’n winkel aantrekkelijk moet zijn. Daarnaast benoemt hij het assortiment en de toegankelijkheid. Waarin hij een open uitstraling erg belangrijk vindt, zonder daarin een balans kwijt te raken. En of hij zelf uiteindelijk zo’n winkel binnenstapt? ‘’Ja, ik ben wel nieuwsgierig hoe de winkel eruit zou zien en zou ik sommige producten graag in het echt willen zien. Maar daarvoor zou ik zo’n winkel het liefst wel aan de rand van het centrum zien.’’

​

Verder geeft hij aan dat de winkels in deze branche vaak een te gesloten uitstraling hebben. Alsof je een winkel binnenstapt waar je moeite voor moet doen. Met vaak een donkere uitstraling en dus totaal niet een open uitstraling. Zelf ziet hij dat liever iets toegankelijker en dus zonder een duister sfeertje. Een standpunt waar ik mezelf wel in herken. De winkels die ik namelijk heb bezocht, straalden keer op keer uit zoals Xavier hier beschrijft. Een goed voorbeeld bevond zich in Amsterdam waar ik voor een ander interview naartoe reisde. Waar deze winkel precies zat, durf ik niet te zeggen doordat ik op dat moment aardig gehaast was. Maar wat wel opviel, was dat deze winkeletalage vol hing met posters met daarop opvallende uitspraken. Van ‘’Seks is fijn’’ tot ‘’We moeten meer seks hebben’’ vielen daarin erg op. Er hingen zoveel dat het zicht naar binnen zo goed als verdwenen was. Maar op de punten waar dat wel kon, vielen vooral de pornografische beelden op de tv op.

​

Persoonlijk herkende ik exact op dat moment wat Xavier beschreef en zou ik zelf hier veel moeite voor moeten doen om naar binnen te stappen. Vermoedelijk ook door de gedachte dat je waarschijnlijk compleet wordt verrast bij binnenkomst. En of dit positief of negatief is, durf ik niet te zeggen.

​

Terug naar het formulier van Xavier valt mijn aandacht op een mogelijke toekomstige fysieke winkel. Hoe denkt hij daarover en hoe ziet dat er in zijn ogen uit? Om daar een beschrijving aan te geven vindt hij lastig. ‘’Denk bijvoorbeeld aan een drogisterij winkel, maar dan niet zo vol als een discounter.’’ Qua kleuren wijst hij snel naar vooral neutrale kleuren met een chique tintje, zonder daarin volledig los te gaan. ‘’Voor alle winkels wil ik graag verleid worden om naar binnen te gaan. Als het gesloten is, ga ik niet en als het te open is kan ik buiten blijven staan.’’

​

Mannen
Verder ben ik wel benieuwd hoe hij met de mannen en vrouwen kloof omgaat. In die zin, dat er in meerdere gesprekken naar voren is gekomen dat deze erotische winkels te veel gericht zijn op vrouwen. Hoe denkt hij hierover? ‘’Ja, maar ik snap het wel. Er zijn veel meer vrouwelijke erotische producten dan dat er mannelijke producten zijn. De markt voor vrouwen binnen erotiek is dus groter.’’

Maar in diezelfde gesprekken kwam ook naar voren dat mannen hier een groter taboe ervaren. Is er voor Xavier überhaupt nog een taboe aanwezig op dit onderwerp? ‘’Op het gebruik en de aanschaf van producten ervaar ik wel een taboe. En hoe dat komt? Vermoedelijk door de generatie waarin ik ben opgegroeid.’’

​

En een mogelijke taboe op de locatie van zo’n winkel weerlegt hij direct. ‘’Op dat gebied vind ik het geen taboe. Waarin het dus ook niet doorbroken hoeft te worden. Ik denk dat het belangrijk is om een plek te vinden waar mensen wonen die wel geïnteresseerd zijn in plaats van in te zetten op een locatie waar het aanstootgevend kan zijn.’’

Hij benadrukt dat zo’n winkel in zijn ogen niet direct in de hoofdwinkelstraat hoeft te zitten tussen de populaire winkelketens. Sommige erotische producten liggen al bij grote winkels wat hij zelf een goede stap vindt. Maar een erotische winkel ziet hij liever op een rustigere locatie. Waarmee hij hoopt dat het binnenstappen van zo’n winkel laagdrempeliger wordt.

​

En hoe kan de winkel dan nog meer bijdragen aan de klantbeleving van Xavier? ‘’Ik houd enorm van fysiek winkelen maar je ziet al snel dat artikelen online goedkoper zijn en dat daar altijd alles aanwezig is. Een winkel met een groot assortiment en zonder een groot prijsverschil is dan ook een pré.’’

​

Verder valt hij terug op de eerdergenoemde privacy. ‘’Zorg voor rustige muziek waardoor het niet stil en leeg voelt als je daar alleen bent.’’

Maar ook visuele productpresentatie en een aantrekkelijk lichtplan stelt hij zeer op prijs. ‘’Licht bepaalde artikelen wat meer uit en experimenteer met vorm en kleur!’’ Voegt hij hier tot slot nog aan toe.

​

Persoonlijk vind ik het erg inzichtelijk om het perspectief ook vanuit een man te bekijken, omdat je hier in mijn ervaring nooit echt veel over hoort. Daarnaast zorgde de informatie vanuit MrX voor een andere blik op bepaalde onderwerpen. Bijvoorbeeld hoe privacy voor sommige klanten toch echt bovenaan op de prioriteitenlijst staat en dat een ongelijke verdeling in het assortiment misschien ook wel te verklaren is.

​

Voordat het interview gesloten wordt, krijg ik nog een laatste toelichting vanuit MrX. ‘’Ik vind het leuk dat je voor Easy Toys bezig gaat en op die manier meer zichtbaarheid gaat geven aan producten die vaker online verkocht worden omdat er nog een groot taboe rust op seks en erotiek. Ik zou ook eerder kiezen voor het woord erotiek dan seks. Het gaat in mijn ogen namelijk om meer dan de seksuele handeling en meer om een levensstijl; het genieten van je eigen en andermans fysieke aanwezigheid. Daarom mag een erotiekwinkel ook meer laten zien van bijvoorbeeld tantra of massage, maar ook sm. Het hele spectrum van erotiek. Mooie kleding zowel voor vrouwen als mannen. De erotische afdelingen voor mannen vind ik nog te onderbelicht en te vaak gericht op het ‘harde’, de daad. Ik hoop dat je binnen de winkel hier ook aandacht aan kan geven. Ik wens je heel veel plezier met het onderzoek en het ontwerpen.’’
 

bottom of page