top of page

INTERVIEW MET EEN SEKSUOLOOG

Het winkelconcept betreft een erg persoonlijk onderwerp. In mijn gedachten iets waar we tot op heden als mensen nog weinig over vertellen. We delen waar we trots op zijn en wat we leuk vinden om te delen, maar onze problemen en dingen waar we tegenaan lopen, vertellen we elkaar weinig of niet. Om ook onderbelichte onderwerpen mee te nemen in de procesloop, ben ik op zoek gegaan naar iemand die mij wel kan vertellen over onderbelichte onderwerpen. Daarvoor ben ik in contact gekomen met een professionele seksuoloog. Met als doel om naar haar praktijk te kijken, krijg je ook veel inzicht in andere taboeonderwerpen die van belang zijn in het winkelconcept. Vanwege privéredenen blijft de seksuoloog in kwestie anoniem in dit verhaal.

Met haar heb ik de afspraak gemaakt dat ze mij zou bellen zodra ze een moment vrij had in haar planning. Dat moment kwam, toen ik hijgend van de fiets stapte na de bloemenmarkt te hebben bezocht in Groningen. Voorafgaand aan het gesprek heb ik de vragen gestuurd zodat ze zich kon inlezen. Tijdens het telefoongesprek ging ik verder in op de geformuleerde vragen.

​

Seksuoloog
Om het gesprek te beginnen, was ik benieuwd hoe zij zichzelf als seksuoloog beschrijft. ‘’Ik zie en spreek vooral mensen met seksuele klachten, wat kan variëren van een seksueel belast verleden dat hen hindert in hun huidige seksuele leven.’’ Dan wordt er in eerste instantie uitgezocht wat precies de klachten zijn. Ze vertelde dat dit soms lichamelijke klachten kunnen zijn zoals pijn bij het vrijen. Bijvoorbeeld als iemand pijn ervaart of als er angsten zijn in de omgeving van een dominante partner.

Om het verhaal duidelijker te maken, geeft ze een voorbeeld over een vrouwelijke situatie. ‘’Als je niet goed opgewonden bent, kun je pijn ervaren tijdens de penetratie. Bijvoorbeeld als een vrouw een vergrote baarmoeder heeft, kan de penetratie pijn doen omdat deze tegen de baarmoeder aankomt.’’ Om tot opwinding te komen, moet je hormonaal in een prettige setting zitten en je moet een partner hebben waarbij je je prettig voelt, legt de seksuoloog verder uit. Ze beschrijft dat er dus allerlei factoren zijn die van invloed zijn op de opwinding van een vrouw. ‘’Het kan zijn dat je nog niet weet wat je lichaam fijn vindt; soloseks kan een goede oplossing zijn om te ontdekken waar je wel en niet behoefte aan hebt. Ook krijg je meer kennis over je eigen lichaam, wat je weer kunt delen met je partner.’’

​

Seksspeeltjes taboe
Zelf ben ik benieuwd of er tegenwoordig sneller wordt gegrepen naar populaire seksspeeltjes. De seksuoloog spreekt enige twijfel uit, waarbij ze dit eerst vooral niet ziet, maar het later wel op het pad kan komen. ‘’Je hebt tegenwoordig natuurlijk de populaire Satisfyer die gericht is op de clitoris, of ook andere speeltjes waarmee je voorzichtig kunt beginnen. Alleen voor sommige vrouwen is het moeilijk om iets in te brengen en kan zo’n speeltje vanaf de buitenkant wel van invloed zijn.’’ Een toename ziet zij ook, maar vooral door de snelle manier waarop je het kunt verkrijgen.

Ze verwijst naar verschillende winkels die populair zijn in het straatbeeld, wat volgens haar wel bijdraagt aan het verlagen van de drempel voor dit onderwerp. Echter, komt zij hier snel weer op terug. ‘’Er is niet zoveel veranderd als wij denken. Seksuele remmingen zijn er nog steeds en alles wat we leren, leren we nog niet van ouders of vriendinnen, maar vooral van het internet,’’ waarbij ze doelt op pornografische video’s, die volgens haar vaak eenzijdig en onwerkelijk zijn. 

​

Iets waarmee je volgens de seksuoloog je eigen lichaam juist niet leert kennen. ‘’Je gaat jezelf vergelijken met het lichaam van de pornoacteurs. En wat je nu ziet, is dat mensen sneller onzeker zijn over hun lichaam. Ben ik wel groot genoeg, ben ik wel slank genoeg bijvoorbeeld.’’ Ze legt uit dat hoe verder je van de werkelijkheid afgaat, des te minder goed je je zelfbeeld kunt vertrouwen. Of dit deel uitmaakt van het heersende taboe over seksualiteit betwijfelt ze. Ze geeft aan dat dit vaak door religie komt of door de manier waarop je bent opgevoed. ‘’Als voorbeeld: ben je gewend om thuis te douchen met de badkamerdeur op slot of juist niet? En of je dus een beetje een vrije opvoeding hebt gehad.’’ Ze vult aan dat dit echt met de manier van opvoeding te maken heeft. Zelf ben ik benieuwd of dit tegenwoordig ook verandert, omdat je naar mijn idee steeds meer mensen er openlijk over hoort praten. Echter weet ik dat dit niet direct zo is en dat het in haar praktijk erg tegenvalt. ‘’Voor de buitenkant wel, maar als het gaat over jou zelf, zie ik nog steeds dat mensen erg terughoudend zijn. Het is niet gemakkelijk om over seks te praten. En we lachen er wel om, maar praten over wat je nou echt lekker vindt of hoe je het nou wil, dat valt nog steeds niet mee.’’


Fysieke winkel
Ze vult aan dat een fysieke winkel zeker de drempel kan verlagen, maar dat er nog steeds een grote groep mensen is die liever anoniem winkelt en niet herkend wil worden, en het prettiger vindt om anoniem op internet te kopen. ‘’Het blijft voor een groep wel heel goed en voor een bepaalde groep blijft het ongeschikt. En met die groepen moet je ook rekening blijven houden.’’ 

Echter ben ik wel nieuwsgierig of ze zo’n winkel dan in een grote winkelstraat zou plaatsen of niet. Een vraag die ik bij alle interviews heb gesteld en daarom ook erg benieuwd ben naar haar mening hierin. ‘’Ja, ik denk het wel, het zal de drempel soms iets naar beneden halen.’’

​

Winkelmedewerkers
Stel je voor dat een winkel beschikt over bepaalde medewerkers, zouden klanten hun problemen op seksueel vlak bespreekbaar kunnen maken met het personeel? ‘’Ik denk wel dat ze het bespreekbaar kunnen maken, maar dat ze geen goed antwoord krijgen.’’ 

Ze vertelde verder dat hier vaak veel meer emotionele of ervaring onderliggende problemen uit het verleden bij betrokken zijn. ‘’En als het alleen maar op een lollige manier is, kan dat natuurlijk prima zijn in zo’n winkel waar het draait om plezier. Maar als er meer achter zit, dan zit je niet goed bij een winkelmedewerker.’’

​

Satisfyer
In een van de persona-interviews kwam de mogelijke Satisfyer-concurrentie ter sprake. Echter wordt de stelling direct tegengesproken door de seksuoloog. ‘’Dat is niet zo. In seksualiteit ontbreekt vaak communicatie en als er goede communicatie is, kan je alles bespreekbaar maken en is in principe alles mogelijk. Dan kan zo’n apparaat van toegevoegde waarde zijn om het voorspel te stimuleren, waardoor penetratie zonder pijn kan plaatsvinden en het zorgt voor een prettige ervaring.’’ In concurrentie gelooft ze duidelijk niet. ‘’De meeste vrouwen kunnen niet klaarkomen bij penetratie en hebben dus toch stimulatie van de clitoris nodig, wat de man niet altijd voldoende kan geven. Je neemt het mee in de seksualiteit. Het is maar net hoe je het jezelf hebt geleerd en daarom is communicatie zo ontzettend belangrijk.’’

​

Sociale media
De onderwerpen die ik voorleg bij de seksuoloog, zijn veel punten die uit de media artikelen komen. Denkt zij ook dat dergelijke misvattingen over een Satisfyer ontstaan door soortgelijke online publicaties? ‘’Ja, dat kleurt natuurlijk heel erg de situaties. En je moet je er ook van bewust zijn dat al deze producten vaak gericht zijn op het klaarkomen. De vraag is of je bij seksuele intimiteit klaarkomen vanzelfsprekend moet zijn? Ik denk dat het samenzijn, de intimiteit en het beleven van de seksuele reis iets is dat aan de relatie toevoegt en dat klaarkomen een extra is en niet per se hoeft.’’ 

Ze vult aan met de groep die vaak vergeten wordt. Bijvoorbeeld de vrouwen die op latere leeftijd helemaal niet meer kunnen klaarkomen, waardoor ze met speeltjes toch een bepaalde seksuele stimulatie kunnen opzoeken.

​

EasyToys
Hoe staat ze tegenover een bedrijf als EasyToys en haar benadering? Uit eigen onderzoek kwam naar voren dat EasyToys de klanten met humor proberen te bereiken en gedurfde campagnes neerzet. Vind jij een goede benadering voor zo’n branche? ‘’Ik denk sowieso dat als je de drempel vermindert, waardoor het gesprek over seks gemakkelijker wordt, dat je een begin hebt waarin we spreken over seksuele vrijheid. En met zo’n humoristische benadering zorg je ervoor dat mensen erover gaan praten.’’

​

Mannen-vrouwen taboe
En de mannelijke doelgroep? Wordt die hierin niet een beetje vergeten, hebben we het namelijk doorgaans over de vrouw? ‘’Ja, dat is zeker wel een beetje zo. En daar geef ik je volledig gelijk. We gaan ervan uit dat mannen prima seks hebben en dat vrouwen altijd maar hulpmiddelen nodig hebben. Alleen dat is grote onzin.’’

 ‘’Wat ik wel kan vertellen is dat een man als foetus in de baarmoeder na ongeveer 26 weken de eerste erectie ervaart. Ze worden geboren en groeien op met een piemeltje wat eigenlijk een soort vriendje is. Je groeit ermee op, je speelt ermee en leert hem ontdekken. Bij meisjes gaat dat heel anders. Die komen pas veel later en hebben eigenlijk een seksuele achterstand. Jongens krijgen natte dromen rond hun tiende, meisjes ervaren hun seksuele opwinding een heel klein beetje door te voelen en te kijken. Maar ze ervaren heel bewust de verandering. Jongens hebben natte dromen en meisjes worden ongesteld. Dat begint vervelend: je hebt pijn, bloed en het voelt negatief. Je moet uitkijken met seksualiteit want je kunt zwanger raken. Er komt dus een negatieve lading op de seksuele ontwikkeling. Vrouwen hebben dus een hele lange inhaalperiode nodig om het een beetje parallel te laten lopen. Daarom lijkt het ook wat meer focus te liggen op de vrouw, wat vaak dus ook een reden heeft.’’

​

Winkelconcept
‘’Je moet ook reclame maken voor mannenproducten en niet alleen maar bedacht op het falen van de vrouw. Maar misschien ook meer gericht op het feit dat mannen een groot kennistekort hebben over het vrouwenlichaam. Dat zijn leuke punten om meer informatie over te bieden in een winkel.’’

​

Conclusie
Het gesprek met de seksuoloog heeft duidelijk gemaakt dat er nog veel taboes en misvattingen bestaan rond seksualiteit. Hoewel er stappen worden gezet om deze te doorbreken, is er nog veel werk te doen, vooral op het gebied van open communicatie en educatie. Een fysieke winkel kan bijdragen aan het verlagen van de drempel om over seksuele problemen te praten, maar het blijft belangrijk om rekening te houden met de verschillende behoeften en voorkeuren van mensen. Zowel mannen als vrouwen hebben baat bij een beter begrip van seksualiteit, en humoristische benaderingen zoals die van EasyToys kunnen helpen om het gesprek over seks gemakkelijker te maken. Uiteindelijk is communicatie de sleutel tot een gezonde seksuele beleving, en winkels kunnen een rol spelen in het bevorderen hiervan door betrouwbare informatie en producten aan te bieden.

 

Lecq design wit logo zonder achtergrond_edited.png
  • LinkedIn
  • Instagram
  • Facebook
  • YouTube
  • Twitter

Sander van der Lecq 

06 20831925

Lecqdesign@hotmail.com

Groningen, Haren & Appingedam

​

Privacyverklaring | Algemene voorwaarden | Algemene voorwaarden projecten/producten

Lecq Design is op geen enkele manier aansprakelijk voor de informatie en documenten op deze website.

​

bottom of page