"Je bent niet op zoek naar een sexspeeltje, je bent op zoek naar een stukje van jezelf dat je wellicht nog niet hebt ontdekt.
Een tekstregel die binnen enkele seconden over het toetsenbord vloog en vervolgens verwerkt zat in mijn concept. Om precies te zijn een winkelconcept voor seksshop EasyToys dat ik op fictieve basis aan het ontwikkelen ben. En niet zomaar, na zeven jaar studeren in de interieurbranche wordt dat het pareltje op mijn juwelencollectie.
Het was deze zin die meerdere mensen opviel in het tekstuele conceptontwerp voor het winkelconcept. En dat enthousiasme heeft mij daaropvolgend aan het denken gezet.
Met het concept, waar ik helaas nog niet te veel over prijs geef, raak ik niet alleen de huidige doelgroep van dit innoverende merk maar ontwikkel ik eigenlijk een nieuwe groep mensen.
En die bewering, roept om een stukje uitleg. Daarvoor neem ik je mee naar de huidige winkel van EasyToys aan het Zuiderdiep in Groningen. In één oogopslag zie je de strategie, het merk en de vertaling hiervan terug in het interieur. De sprekende roze kleur en de humor in zowel tekst als beeld. Typisch EasyToys toch?
Maar wat gebeurt er als je al die teksten, beelden en de producten uit de winkel veegt? Wat blijft er dan nog over? Met wat verf en een nieuw logo op de gevel plaats je daar zo een telefoonwinkel, verzorgingswinkel of een discounter zonder dat je hiervoor het echte interieur hoeft aan te passen. En om eerlijk te zijn is dat natuurlijk de snelste manier van het inrichten van een winkel en wellicht ook de meest duurzame en goedkoopste manier. Ik zei het zelf al, wordt het toch geen succes duw je er met gemak een telefoonhoesjesdiscounter uit China in zonder dat je hiervoor te veel kosten maakt.
Maar voor dit project heb ik mij ook volledig verdiept in het merk EasyToys zelf. En wat mij opviel was de motivatie in het normaliseren van sexspeeltjes en de herhaalde zin; 'Taboe doorbrekend!'
En als je het mij vraagt een hartstikke mooi en maatschappelijk doel. Iets wat ze op het online vlak al heel goed weten te raken als je kijkt naar het succes. En nu, nu er een eerste winkel is geopend en meer winkels niet worden uitgesloten, is het moment om extra scherp te blijven. Want is deze manier van retail dé manier waarop EasyToys het taboe nog meer weet te doorbreken? Persoonlijk vraag ik mij dat af en ben ik bang dat ze vooral de huidige doelgroep hebben met wellicht een beetje toename van nieuwsgierige mensen.
En ik verontschuldig mij daarvoor, want ik ben geen wetenschapper. Maar dan trek ik deze verontschuldiging direct weer in, want ik ben wel ontwerper, en vanuit dat oogpunt zal zo'n winkel als in Groningen mij niet overhalen tot een eerste aankoop. Het is namelijk gewoon nog steeds een sekswinkel. Laagdrempeliger en toch anders dan vele andere in ons land, maar het straalt nog steeds een sekswinkel uit.
En dan haal ik de quote van het begin even terug; 'Je bent niet op zoek naar een sekspeeltje, je bent op zoek naar een stukje van jezelf wat je wellicht nog niet hebt ontdekt'.
Juist zo'n tof en fantastisch merk als EasyToys moet dit ook over de top uitstralen. En niet honderd procent gericht op verkoop, maar misschien ook twintig procent gericht op het ontdekken van die nieuwe doelgroep. Juist die mensen waarbij het nog niet genormaliseerd is en het een hele andere wereld is. Laat ook hen die schoonheid van zo'n merk zien en de luxe waarin je het menselijke lichaam optimaal laat genieten. Niet gericht op de daad, maar echt volle focus op het genot.
Met mijn ontwerp ben ik vastberaden om een nieuw begrip van het woord 'winkel' te ontwikkelen. Waar EasyToys wordt geprezen als merk, waar het product wordt gepresenteerd als betaalbare kunst en waar de klant op een ontdekkingsreis is. Waar de klant niet op zoek is naar zijn of haar speeltje, maar naar een stukje van zichzelf dat hij of zij nog niet heeft ontdekt.
Ik zou jou als lezer graag de volgende vraag willen stellen, waar ben je, als ik je vertel dat er een plek is waar geen taboes bestaan en waar je vrij bent om te zijn wie je wilt zijn?
Ik volg de uitspraak van retail expert Hans van Tellingen, 'Retail is mensenwerk'. Laten we er dan ook mensenwerk van maken en een concept ontwikkelen wat ontworpen is uit de behoeftes van die groep wat we mens noemen. Dan opent zich een nieuwe wereld, waar we ons opnieuw focussen op de ontwikkeling van de mens.
En die winkel op het Zuiderdiep? Die wil ik zeker niet beledigen. Het was voor mij een eyeopener voor een nieuw concept. En daarvoor moet je Lecq Design goed in de gaten houden!
Goed bezig!