ENQUETE RESULTATEN
Wie vormt precies de doelgroep van EasyToys? Binnen de erotiekwinkels zijn er weinig cijfers en informatie beschikbaar over de doelgroep. Daarom besloot de onderzoeker zelf de doelgroep beter te leren kennen om hun specifieke behoeften te begrijpen.
De start was uitdagend, aangezien mensen veel waarde hechten aan hun privacy bij een persoonlijk onderwerp als erotiek, waardoor direct aanspreken in de winkel geen optie was. Om deze barrière te omzeilen, publiceerde de onderzoeker enkele weken na de start een online enquête, die 130 keer volledig werd ingevuld. Dit gaf inzicht in de leeftijdscategorieën en de frequentie van hun bezoeken aan erotiekwinkels.
In de enquête zijn verschillende onderwerpen aan bod gekomen. Om een inzicht te krijgen in de statistische gegevens konden deelnemers hun leeftijd invullen, gevolgd door hun woonplaats en seksuele geaardheid. Hieraan vooraf konden zij aangeven hoe ze zichzelf identificeerden. Door deze vragen te stellen, kon de onderzoeker nagaan of er verschillen waren in geslacht of leeftijd.
​
Verder werd hen gevraagd hoe vaak zij de afgelopen twee jaar in een fysieke winkel zijn geweest voor zowel verzorgingsproducten als seksspeeltjes.
Dezelfde vraag kregen de deelnemers over hun aankopen in online winkels. Er werd ook gevraagd naar de assortimentsgroepen waarvoor zij kwamen, waarbij ze konden kiezen uit enkele productgroepen zoals die momenteel ook op de online webshop van EasyToys worden aangeboden.
Daarnaast werd hun mening gevraagd over verschillende onderwerpen met betrekking tot het mogelijke taboe rond erotiek, de uitstraling van de winkel, en eventuele toevoegingen aan het concept. De deelnemers konden op een schaal van 1 tot 100 aangeven hoe belangrijk zij bepaalde onderwerpen vonden en hadden de mogelijkheid om eventuele suggesties achter te laten.
Tot slot kregen de deelnemers drie foto’s te zien van verschillende winkeluitstralingen. Hierin konden zij aangeven hoe belangrijk zij de winkeluitstraling vonden. Deze informatie gaf de onderzoeker waardevolle inzichten in de voorkeuren en behoeften van de doelgroep, wat cruciaal is voor het verbeteren van de winkelervaring bij EasyToys.
Voor de enquête is gebruik gemaakt van het online platform Qualtrics in opdracht van Saxion Hogeschool. Toestemmingsformulieren hiervan zijn aanwezig bij de ontwerper en indien nodig op te vragen.
CONCLUSIE
Het respondentenonderzoek heeft tot verschillende conclusies geleid. Ondanks een extra inspanning om meer mannen te betrekken, veranderde de verhouding tussen mannen en vrouwen nauwelijks. Toch bleken de verschillen tussen de mannelijke en vrouwelijke deelnemers minimaal te zijn.
Taboe bij mannen
Opvallend is dat mannen meer waarde hechten aan privacy en anonimiteit. Zo geven zij bijvoorbeeld de voorkeur aan een gesloten uitstraling van de winkel. Volgens een seksuoloog heerst er rondom mannen een groter taboe op het gebied van seksartikelen. Dit werd bevestigd door enkele mannelijke interviewkandidaten. Ondanks de missie en visie van EasyToys om taboes te doorbreken, is hier bij het ontwerp rekening mee gehouden. Artikelen gericht op mannen (zoals voor penis- en anale stimulatie) zijn zo geplaatst dat de betreffende klant niet midden in de winkel staat, om zo een gevoel van discretie te waarborgen.
Winkeluitstraling
Uit eigen onderzoek bleek dat veel bestaande erotiek- of sekswinkels een gesloten uitstraling hebben. Vaak zijn de ramen bedekt en is het moeilijk om naar binnen te kijken. Bij binnenkomst tref je vaak een donkere en soms griezelige winkel aan. Dit heeft waarschijnlijk te maken met het heersende taboe en de wens om niet gezien te worden.
Uit het huidige onderzoek kwam echter naar voren dat er juist behoefte is aan een frisse en toegankelijke winkel met een uitnodigende sfeer, zonder directe associaties met een
erotiekwinkel. Dit betekent bijvoorbeeld geen pornografische beelden of producten in de etalage. Respondenten gaven aan dat ze liever een winkel zien die niet aanstootgevend is voor kinderen, maar een plaatsing in een winkelstraat vonden zij geen enkel probleem.
Assortiment
De verdeling van het assortiment leidde niet tot bijzondere conclusies. Speeltjes voor vrouwen zijn aanzienlijk populairder dan die voor mannen, wat kan worden toegeschreven aan de verdeling van de respondenten. Opvallend was echter dat meer dan de helft van de respondenten geïnteresseerd was in sexy lingerie en kleding. Veel mensen gaven aan deze liever online te bestellen of bij bekende modewinkels te kopen. Het passen van deze kleding kreeg een score van 70 van de 100 punten. Desondanks bleek de huidige paskamer in de winkel in Groningen volgens het personeel nauwelijks gebruikt te worden. Daarom komt deze functie als een AI-functie terug in de concepten. In de L-Formule blijft de mogelijkheid tot passen echter wel bestaan.
De enquête heeft veel onderwerpen bevestigd en de resultaten hebben vooral invloed op de uitstraling van de winkel. De winkel is toegankelijk, uniek en uitnodigend vormgegeven om uiteindelijk deze en nog meer doelgroepen aan te spreken. Tegen de verwachtingen in waren de respondenten enthousiaster over het onderwerp dan vooraf gedacht. Dit blijkt uit het aantal respondenten en de hoeveelheid vrijwillige open antwoorden. Verder scoorde geen enkel onderwerp een onvoldoende, wat wijst op een positieve algemene indruk.